Ana içeriğe atla

Çeviri | Leon Trotsky’den Seçmeler

 

1. Eşitsiz ve Bileşik Gelişme Teorisi

Geri kalmış bir ülke, gelişmiş ülkelerin maddi ve entelektüel ilerlemelerini benimser. Ancak bu, onların geçmişlerinin tüm aşamalarını körü körüne takip edip yeniden ürettiği anlamına gelmez. Tarihsel döngülerin tekrarı teorisi -Vico ve daha yeni takipçileri- eski kapitalizm öncesi gelişimin yörüngelerinin gözlemine ve kısmen de kapitalist gelişimin ilk deneylerine dayanır... Ancak kapitalizm, bu koşulların aşılması anlamına gelir. İnsan gelişiminin evrenselliğini ve kalıcılığını hazırlar ve bir anlamda gerçekleştirir. Bununla, farklı uluslar tarafından gelişme biçimlerinin tekrarı dışlanmış olur. Gelişmiş ülkelerin peşinden gitmek zorunda kalsa da geri kalmış bir ülke gelişmeleri aynı sırayla takip etmez. Tarihsel geri kalmışlığın ayrıcalığı -ve böyle bir ayrıcalık vardır- bir dizi ara aşamayı atlayarak, belirli bir tarihten önce hazır olan her şeyin benimsenmesine izin verir ya da daha doğrusu bunu zorunlu kılar. Barbarlar, geçmişte bu iki silah arasında uzanan yolu dolaşmadan, aynı anda yaylarını ve oklarını tüfek uğruna atıyorlar. Amerika'daki Avrupalı ​​sömürgeciler tarihe baştan başlamadılar. Almanya ve Amerika Birleşik Devletleri'nin artık ekonomik olarak İngiltere'yi geride bırakmış olmaları, kapitalist gelişimlerinin çok geriliğiyle mümkün olmuştur... Tarihsel olarak geri ulusların gelişimi, zorunlu olarak tarihsel süreçte farklı aşamaların tuhaf bir kombinasyonuna yol açar. Bir bütün olarak gelişimleri, plansız, karmaşık, birleşik bir karakter kazanır.

Ara basamakları atlama olasılığı elbette mutlak değildir. Derecesi, uzun vadede ülkenin ekonomik ve kültürel yeterliliğine göre belirlenir. Dahası, geri ulus, dışardan ödünç aldığı başarıları kendi daha ilkel kültürüne uyarlama sürecinde sıklıkla yozlaştırır. Burada asimilasyon süreci kendisiyle çelişen bir karakter kazanıyor. Böylece, Batı tekniğinin ve eğitiminin belirli unsurlarının, her şeyden önce I. Peter yönetiminde askeri ve endüstriyel olarak tanıtılması, serfliğin güçlenmesine yol açtı... Avrupa silahlanması ve Avrupa kredileri -her ikisi de daha yüksek bir kültürün şüphe götürmez ürünleri- Çarlığın güçlenmesine yol açtı ve bu da ülkenin gelişimini geciktirdi.

Tarihin yasalarının kılı kırk yaran şematiklikle hiçbir ortak yanı yoktur. Tarihsel sürecin en genel kanunu olan eşitsizlik, kendisini en keskin ve karmaşık biçimde geri ülkelerin kaderinde ortaya çıkarır. Dışsal zorunluluğun kamçısı altında, geri kültürleri sıçramalar yapmaya mecburdur. Evrensel eşitsizlik yasasından, böylece, daha iyi bir isim olmadığı için, birleşik gelişme yasası diyebileceğimiz başka bir yasa çıkar -bununla ayrı adımların bir araya getirilmesi, daha çağdaş biçimlerle arkaik bir karışımı kastediyoruz. Bu yasa olmadan, elbette tüm maddi içeriğiyle ele alınacak olursa, Rusya'nın ve ikinci, üçüncü veya onuncu kültürel sınıftan herhangi bir ülkenin tarihini anlamak gerçekten imkansızdır. [History of the Russian Revolution, s.24-6]

"Sınai olarak daha gelişmiş ülke, daha az gelişmiş olana yalnızca kendi geleceğinin imajını gösterir." Marx'ın, metodolojik olarak çıkış noktasını bir bütün olarak dünya ekonomisinden değil, bir tür olarak tek kapitalist ülkeden alan bu açıklaması, kapitalist evrimin önceki kaderi ve endüstriyel düzeyi ne olursa olsun tüm ülkeleri kucaklamasıyla orantılı olarak daha az uygulanabilir hale geldi. İngiltere, zamanında Fransa'nın geleceğini, Almanya geleceğinin bir kısmını açığa çıkardı, Rusya ve Hindistan'ınkini ise hiç [History of the Russian Revolution: Appendix II, Vol.III s.378].

Bilgiçler… bir kapitalist ulusun tarihinin, başka herhangi bir kapitalist ulusun tarihinde, daha büyük veya daha küçük farklılıklarla kendini tekrar etmesi gerektiğine inanırlar. Bu bilgiçlerin göremediği şey, dünyanın şu anda karşılaştığı tüm ülkeleri içine alan ve içlerinde kapitalizmin yerel ve genel koşullarını birleştiren bir sosyal karışım yaratan birleşik bir kapitalist gelişme sürecinden geçtiğidir. Bu karışımın gerçek doğası, tarihsel klişeleri söyleyerek değil, yalnızca materyalist bir analiz uygulayarak belirlenebilir. [1905, The Social and Political Thought of Leon Trotsky'de alıntılanmıştır, Baruch Knei-Paz, s.88]

Tarih tekerrür etmez. Rus Devrimi ile Büyük Fransız Devrimi karşılaştırılsa da ilki asla ikincisinin tekrarına dönüştürülemez. 19. yüzyıl boşuna geçmedi [Results and Prospects, New Park Publications, s.184].

Genel olarak aşamaların atlanamayacağını söylemek saçmadır. Fiili tarihsel süreç, her zaman, bütünüyle, yani en geniş kapsamıyla ele alındığında, gelişim sürecinin bileşen parçalarına teorik olarak ayrışmadan türeyen izole edilmiş 'aşamalar'ın üzerinden atlar. Aynısı, kritik anlarda devrimci politikadan talep edilmektedir. Devrimci ile kaba bir evrimci arasındaki ilk ayrımın, bu tür anları tanıma ve kullanma kapasitesinden geçtiği söylenebilir [Permanent Revolution s.116].

Kitlelerin gelişiminde gerçek, yani nesnel olarak koşullandırılmış aşamaları atlamaya yönelik her girişim, politik maceracılıktır [Permanent Revolution s.117-8].

Toplumsal gelişmenin uyumluluğu varsayımından yola çıkılmamalıdır. Stalin'in nazik teorik kucaklamalarına rağmen, eşitsiz gelişme yasası hala yaşıyor. Bu kanunun hükmü sadece ülkelerin birbirleriyle ilişkilerinde değil, aynı ülke içindeki çeşitli süreçlerin karşılıklı ilişkilerinde de işler. İktisat ve siyasetin eşitsiz süreçlerinin uzlaşması ancak dünya ölçeğinde sağlanabilir [Permanent Revolution s.131].

 

2. Tarihsel Bir Süreç Olarak Dünya Pazarının Yayılması

Gezegenimizin tamamı, toprak ve su alanları, yeryüzü ve alt toprağı bugün, çeşitli parçalarının birbirine bağımlılığı çözülmez hale gelen dünya çapında bir ekonomi için bir alan sağlıyor [The Age of Permanent Revolution: a Trotsky Anthology, Deutscher, (der.), s.71].

... emperyalizm çağında, tekil ülkelerin kaderine her ülkenin kendi ulusal özellikleriyle dahil ve tabi olduğu bir bütün olarak küresel gelişmenin eğilimlerini ele alarak yaklaşmak gerekir [The Third International After Lenin, Pathfinder NY 1970, s.42].

Dünya ekonomisi, farklı kalkınma seviyelerindeki ülkeleri ve kıtaları karşılıklı bağımlılık ve karşıtlık sistemine bağlayarak, gelişimlerinin çeşitli aşamalarını eşitleyerek ve aynı zamanda aralarındaki farklılıkları derhal artırarak ve bir ülkeyi diğerine acımasızca dengeleyerek münferit ülkelerin ve kıtaların ekonomik yaşamına egemen olan güçlü bir gerçeklik haline geldi. [The Third International After Lenin, Pathfinder NY 1970, s.5]

Tüm insanlık tarihi, eşitsiz gelişme yasasına tabidir. Kapitalizm, her birini derin iç çelişkileriyle birlikte, farklı gelişim aşamalarında insanlığın çeşitli kesimlerine rastlar. Ulaşılan seviyelerdeki aşırı çeşitlilik ve çeşitli çağlar boyunca insanlığın farklı kesimlerinin gelişme hızındaki olağanüstü eşitsizlik, kapitalizmin başlangıç ​​noktası olarak işe yarıyor. Kapitalizm, miras kalan eşitsizlik üzerinde ancak kademeli olarak, onu kırıp değiştirerek, kendi araç ve yöntemlerini kullanarak hakimiyet kazanır. Kapitalizm, kendisinden önceki ekonomik sistemlerin aksine, doğası gereği ve sürekli olarak ekonomik genişlemeyi, yeni bölgelere nüfuz etmeyi, ekonomik farklılıkların üstesinden gelmeyi, kendi kendine yeten taşra ve ulusal ekonomilerin bir finansal ilişkiler sistemine dönüştürülmesini hedefler. Böylelikle onların yakınlaşmasını sağlar ve en ileri ve en geri ülkelerin ekonomik ve kültürel düzeylerini eşitler. Bu ana süreç olmadan, önce Avrupa'nın Büyük Britanya ile, sonra da Amerika'nın Avrupa ile göreceli olarak dengelenmesini, kolonilerin sanayileşmesini, Hindistan ile Büyük Britanya arasındaki azalan uçurumu düşünmek imkânsız olurdu…

Ülkeleri ekonomik olarak birbirine yaklaştırarak ve gelişme aşamalarını düzleştirerek kapitalizm, ama kendi yöntemleriyle, yani kendi işini sürekli olarak baltalayan, bir ülkeyi ve bir sanayi dalını diğerine karşı koyan anarşist yöntemlerle işler, dünya ekonomisinin bazı bölümlerini geliştirirken diğerlerinin gelişimini engeller ve geciktirir. Sadece, her ikisi de kapitalizmin doğasından kaynaklanan bu iki temel eğilimin ilişkisi bize tarihsel sürecin canlı dokusunu açıklar...

Emperyalizm, evrensellik, nüfuz edilebilirlik, hareketlilik ve emperyalizmin itici gücü olarak finans kapitalin oluşumunun tehlikeli hızı sayesinde, bu iki eğilime de güç katar. Emperyalizm, münferit ulusal ve kıtasal birimleri karşılaştırılamayacak kadar hızlı ve derin bir şekilde tek bir varlığa bağlar, onları birbirlerine en yakın ve en hayatî bağımlılığa getirir ve ekonomik yöntemlerini, sosyal biçimlerini ve gelişme düzeylerini daha özdeş hale getirir. Aynı zamanda bu 'hedef'e böylesi uzlaşmaz yöntemlerle, kaplan sıçrayışlarıyla, dünya ekonomisinin birleşme ve eşitlenmesinin etkilediği ve daha önceki dönemlerden çok daha şiddetli ve kasıntılarla altüst ettiği geri ülke ve bölgeleri yağmalayarak ulaşır.

Çeşitli ülkelerin eşitsiz veya düzensiz gelişimi, dört yıllık katliamın hemen ardından birbirleriyle kömür, ekmek, yağ, barut ve pantolon askısı mübadele etmeye zorlanan bu ülkeler arasındaki ekonomik bağları ve karşılıklı bağımlılıkları daima bozmaya çalışır fakat asla yok etmez.

Bir yandan eşitsizlik, yani düzensiz tarihsel gelişme, proleter devrimi ulusların birbiri ardına devrimcileşeceği bir döneme yayar; öte yandan, uluslararası işbölümüne doğru gelişen birkaç ülkenin organik karşılıklı bağımlılığı, bir ülkede sosyalizmi inşa etme olasılığını dışlar [The Third International After Lenin, Pathfinder NY 1970, s.19-22]

Böylelikle, dünya burjuvazisinin kendi devlet sisteminin istikrarını istikrarsız burjuva öncesi gericiliğin siperlerine derinden bağımlı hale getirdiğini görüyoruz. Bu, şu an gelişen olaylara anında uluslararası bir karakter kazandırır ve geniş bir ufuk açar [Results and Prospects, New Park Publications, p.240].

Rus kapitalizminin çöküşü, evrensel toplumsal oluşumdaki yerel bir çığdı [History of the Russian Revolution: Appendix II, Vol. III, s.379].

... tam da Birleşik Devletler'in uluslararası gücü ve bundan kaynaklanan karşı konulamaz genişlemesi, tüm dünyanın cephaneliklerini kendi yapısının temellerine, yani Doğu ile Batı arasındaki tüm uzlaşmazlıkları, eski Avrupa'da sınıf mücadelesi, sömürge kitlelerinin ayaklanmaları ve tüm savaşlar ve devrimleri, dahil etmeye zorlar. ... bu, Kuzey Amerika kapitalizmini modern çağın sürekli olarak karasal dünyanın her köşesinde 'düzen'in sürdürülmesiyle daha çok ilgilenen temel karşı-devrimci gücüne dönüştürür… [The Third International After Lenin, Pathfinder NY 1970, s.8]

 

3. Çarlık Rusya Örneği

...Batı’nın yüksek kültürünün etkisi ve baskısı altında Rusya’nın gelişmesinin şüphe götürmez ve reddedilemez gecikmesi, Batı Avrupa tarihi sürecinin basit bir tekrarına değil, bağımsız çalışma gerektiren derin özgüllüklerin yaratılmasına yol açar [History of the Russian Revolution, Appendix 1, Vol 1, p.464].

Rus düşüncesi, tıpkı Rus ekonomisi gibi, Batı'nın daha yüksek düşüncesinin ve daha gelişmiş ekonomilerinin doğrudan baskısı altında gelişti [Results and Prospects, New Park Publications, s.173].

Tarihsel gelişimimizin bu muazzam özgüllüğünü görmemek, tüm tarihimizi görmemek demektir. [History of the Russian Revolution, Appendix 1, Vol 1, s.466].

İnsani gelişme: İnsanların çiğ balık yediği ve ağaçlara tapındığı kuzey ormanlarının ilkel vahşetinden kapitalist şehrin en modern sosyal ilişkilerine... Avrupa’daki en güçlü sanayi Avrupa'daki en geri tarıma dayalıdır. Kendi ülkesinin tarihsel ilerlemesini durdurmak için teknik ilerlemenin tüm kazanımlarını kullanan, dünyadaki en devasa hükümet aygıtı. [1905, The Social and Political Thought of Leon Trotsky'de alıntılanmıştır, Baruch Knei-Paz, s.77]

İlkellik ve geri kalmışlık burada cennete haykırıyor... En ilkel başlangıçlar ve en güncel Avrupa sonları... [History of the Russian Revolution, Appendix 1, Vol 1, s. 468]

...Rusya'da kapitalizm, zanaat sisteminden gelişmedi. Kapitalizm Rusya’yı bütün Avrupa’nın ekonomik kültürüyle beraber ve onu rakibi kılarak, biçare köylü zanaatkar ya da biçare kasabalı zanaatkarla ve yarı dilenci kıldığı köylüden yedek işçi ordusu yaratarak fethetti. Mutlakıyet, ülkeyi kapitalizmin prangalarıyla sıkıştırmaya çeşitli biçimlerde yardımcı oldu.

İlk olarak, Rus köylüsünü dünyanın borsalarının bir kolu haline getirdi... Avrupa borsası, mutlakıyetin sürdürülmesiyle doğrudan ilgileniyordu, çünkü başka hiçbir hükümet böylesi bir faiz getirisini garanti edemezdi...

Avrupa sermayesi, bu geri ülkeyi iktisaden köleleştirerek, ana üretim kollarını ve iletişim yöntemlerini, menşe ülkelerinde geçmek zorunda olduğu bir dizi ara teknik ve ekonomik aşamaya yansıttı. Ancak ekonomik tahakkümü yolunda ne kadar az engelle karşılaşırsa siyasi rolü o kadar önemsiz hale geldi. [Results and Prospects, New Park Publications, s.181-2]

Gelişen burjuva toplumunun Batı'nın siyasi kurumlarına ihtiyaç duymaya başladığı anda, otokrasi Avrupa Devletlerinin tüm maddi gücüyle silahlanmış olduğunu kanıtladı [Results and Prospects, New Park Publications, s.175]

Dolayısıyla asıl mesele, Rusya'nın dört bir yandan düşmanlarla çevrili olması değildi. Bu tek başına durumu açıklamıyor... [Results and Prospects, New Park Publications, p.170]

…İki aşamanın niceliksel daralması o kadar büyüktü ki, ulusun tüm sosyal yapısında tamamen yeni bir nitelik ortaya çıkardı. Siyasetteki bu yeni "niteliğin" en çarpıcı ifadesi Ekim Devrimi'dir. [Permanent Revolution]

Son tahlilde Ekim devrimini Rusya’nın geri kalmışlığına değil, bileşik gelişim yasasına bağladık. Tarihsel mantık ne çıplak geri kalmışlığı ne de kimyasal olarak saf ilerlemeyi tanır. Hepsi somut bir ilişkisellik meselesi. İnsanlığın bugünkü tarihi 'paradokslarla' doludur, geri bir ülkede proletarya diktatörlüğünün ortaya çıkması kadar muazzam değil belki de ama benzer tarihsel tiptedir bunlar... Skolastik, ukala bir şekilde tek yönlü ya da çok kısa ulusal kriterler çağımızda işe yaramıyor. Küresel gelişim Rusya'yı geri kalmışlığından ve Asyalılığından zorla çıkardı. Bu gelişme ağının dışında, daha kaderinde gelecekte ne yazdığı belirsizdir [History of the Russian Revolution: Appendix II, Vol. III].

Eşitsiz, düzensiz gelişme, böylece en geri emperyalist ülkenin proletaryasını iktidarı ilk ele geçirenler olmaya zorladı. Daha önceleri, tam da bu nedenle işçi sınıfının 'en zayıf halkasının' sosyalizme doğru ilerlemesinde geri kalmışlığımızın üstesinden gelmemizden çok önce iktidarı ele geçirmiş olan ama sadece bizi aşmakla kalmayacak, en yüksek dünya teknolojisi ve uluslararası işbölümü temelinde gerçek sosyalist inşa noktasına götürmek için bizi de beraberinde taşıyacak ve iktidarı ele geçirmeyi daha zor keşfedecek olan gelişmiş ülkelerin proletaryasına kıyasla en büyük zorluklarla karşılaşacağı öğretilmişti. Ekim Devrimi'ne giriştiğimizde bizim fikrimiz buydu [The Third International After Lenin, Pathfinder NY 1970, s.56].

 

4. Marksist Yöntem ve 'Diyalektik'

Marksizm her şeyden önce bir analiz yöntemidir -metinlerin analizi değil, sosyal ilişkilerin analizi... [Results and Prospects, New Park Publications, s.196]

Sovyet rejimini geçiş ya da ara olarak tanımlamak, kapitalizm (ve dolayısıyla 'devlet kapitalizmi') gibi bitmiş toplumsal kategorileri ve ayrıca sosyalizmi terk etmek anlamına gelir... Sovyetler Birliği, kapitalizm ile sosyalizm arasında yarı yolda bulunan çelişkili bir toplumdur... Doktrinerler şüphesiz bu varsayımsal tanımla tatmin olmayacaklardır. Onlar kategorik formüller ister... Toplumsal olgular her zaman bitmiş bir karaktere sahip olsaydı, sosyolojik sorunlar kesinlikle daha basit olurdu. Bununla birlikte, bugün planınızı ihlal eden ve yarın onu tamamen tersine çevirebilecek unsurları mantıksal bütünlük uğruna gerçekliğin dışına atmaktan daha tehlikeli bir şey yoktur. Analizimizde, her şeyden önce, emsali ve benzerlikleri olmayan dinamik toplumsal oluşumlara zarar vermekten kaçındık. Siyasi olduğu kadar bilimsel görev, bitmemiş bir sürece bitmiş bir tanım vermek değil, ama tüm aşamalarını takip etmek, ilerlemesini gerici eğilimlerinden ayırmak, karşılıklı ilişkilerini ortaya çıkarmak, gelişmenin olası çeşitlerini öngörmek ve bu öngörüde eylem için bir temel bulmaktır [The Age of Permanent Revolution: a Trotsky Anthology, Deutscher, (der.), s.161-2].

Diyalektik ne kurgu ne de mistisizmdir ancak, hayatın günlük sorunlarıyla sınırlı olmadığı daha karmaşık ve yıpranmış süreçleri anlamaya çalıştığı sürece düşünme biçimlerimizin bilimidir...

Burada sorunun özünü çok kısa bir biçimde özetlemeye çalışacağım. Aristotelesçi temel kıyas mantığı, "A, A'ya eşittir" önermesinden başlar. Bu varsayım, çok sayıda fiili insan eyleminin ve temel genellemelerin önermesi olarak kabul edilir. Fakat gerçekte A, A'ya eşit değildir. Bu iki harfi bir mercek altında gözlemlersek bunu-kanıtlamak kolaydır, zira birbirlerinden oldukça farklıdırlar. Ancak, kişi itiraz edebilir, çünkü bunlar yalnızca eşit miktarlar örneğin yarım kilo şeker imleyen semboller oldukları için, soru harflerin boyutu veya biçimi değildir. Bu itiraz konu dışıdır; gerçekte bir pound şeker asla bir pound şekere eşit değildir -daha hassas bir ölçek her zaman bir farkı ortaya koyar. Yine itiraz edilebilir: ama yarım kilo şeker kendisine eşittir. Bu da doğru değil -tüm bedenler boyut, ağırlık, renk vb. bakımından kesintisiz olarak değişir. Asla kendilerine eşit değildirler. Bir sofist, "herhangi bir anda" yarım kilo şekerin kendisine eşit olduğunu söyleyecektir. Bu "önermenin" son derece şüpheli pratik değerinin yanı sıra, teorik eleştiriye de karşı koymaz bu. "An" kelimesini gerçekten nasıl kavramalıyız? Parçalara ayrılamayan bir zaman aralığı ise, o zaman bir litre şeker o “an” boyunca kaçınılmaz değişikliklere maruz kalır. Yoksa "an" tamamen matematiksel bir soyutlama mı, yani zamanın sıfırı mı? Ama her şey zamanla var olur; ve varoluşun kendisi kesintisiz bir dönüşüm sürecidir; sonuç olarak zaman varoluşun temel bir unsurudur. Bu nedenle, "A eşittir A" önermesi, bir şeyin değişmemesi yani var olmaması durumunda kendisine eşit olduğunu belirtir.

İlk bakışta bu "inceliklerin" işe yaramaz olduğu anlaşılıyor. Gerçekteyse belirleyici öneme sahiptirler. "A eşittir A" önermesi bir yandan tüm bilgimiz için hareket noktası, diğer yandan bilgimizdeki tüm hatalar için hareket noktası olarak görünür. “A eşittir A” aksiyomunun dokunulmaz bir şekilde kullanılması ancak belirli sınırlar içinde mümkündür. A'daki nicel değişiklikler eldeki görev için ihmal edilebilir olduğunda, A'nın A'ya eşit olduğunu varsayabiliriz. Bu, örneğin, bir alıcının ve bir satıcının yarım kilo şekeri değerlendirme biçimidir. Güneş’in sıcaklığını da aynı şekilde değerlendiririz. Yakın zamana kadar doların satın alma gücünü de aynı şekilde düşünüyorduk. Ancak belirli sınırların ötesindeki nicel değişiklikler, nitel olanlara dönüştürülür. Su veya gazyağı etkisine maruz kalan bir kilo şeker, yarım kilo şeker olmaktan çıkar. Bir başkanın elinde bir dolar, dolar olmaktan çıkar. Niceliğin niteliğe dönüştüğü kritik noktayı doğru anda belirlemek, sosyoloji de dahil olmak üzere tüm bilgi alanlarında en önemli ve zor görevlerden biridir.

Her işçi, tamamen eşit iki nesne yapmanın imkânsız olduğunu bilir. Pirincin koni yataklarına yerleştirilmesinin açıklamasında, koniler için belirli sınırların ötesine geçmemesi gereken belirli bir sapmaya izin verilir (buna "tolerans" denir). Tolerans normları gözetilerek koniler eşit kabul edilir. (A, A'ya eşittir.) Tolerans aşıldığında miktar kaliteye geçer; başka bir deyişle, koni yatakları daha aşağı veya tamamen değersiz hale gelir.

Bilimsel düşüncemiz, teknikler dahil genel pratiğimizin yalnızca bir parçasıdır. Kavramlar için, "A eşittir A" önermesinden çıkan biçimsel mantıkla değil, her şeyin her zaman değiştiği önermesinden çıkan diyalektik mantıkla kurulan "tolerans" da vardır. 'Sağduyu', sistematik olarak diyalektik 'tolerans'ı aşması gerçeğiyle karakterize edilir.

Kaba düşünce, kapitalizmin kapitalizme, ahlakın ahlaki değerlere eşit olduğunu varsayarak kapitalizm, ahlak, özgürlük, işçi devleti vb. gibi kavramlarla sabit soyutlamalar olarak çalışır. Diyalektik düşünme, her şeyi ve olayları sürekli değişimlerinde analiz ederken, A'nın A olmaktan çıktığı, bir işçi devletinin bir işçi devleti olmaktan çıktığı kritik sınırın ötesine geçerek, bu değişikliklerin maddi koşullarında belirler.

Kaba düşüncenin temel kusuru, sonsuz hareketten oluşan bir gerçekliğin hareketsiz izleriyle yetinmeyi istemesinde yatmaktadır. Diyalektik düşünme, kavramlara daha yakın yaklaşımlar, düzeltmeler, somutlaştırmalar yordamıyla içerik zenginliği ve esneklik verir; Hatta onları bir dereceye kadar gerçekleşen olaylara yaklaştıran bir özlülük diyebilirim. Genel olarak kapitalizm değil, belirli bir gelişme aşamasında belirli bir kapitalizm. Genel olarak bir işçi devleti değil, emperyalist bir çevreleme içinde geri kalmış bir ülkede belirli bir işçi devleti vb.

Diyalektik düşünme, bir sinema filminin durağan bir fotoğrafla ilişkilendirilmesi gibi kaba düşünceyle ilişkilidir. Sinema filmi hareketsiz fotoğrafı dışlamaz, ancak hareket yasalarına göre bir dizi fotoğrafı birleştirir. Diyalektik kıyaslamayı inkâr etmez, ancak bize kıyaslarımızı, anlayışımızı ebedi olarak değişen gerçekliğe yaklaştıracak şekilde birleştirmeyi öğretir. Hegel, Mantık [Bilimi] [1812-16] adlı eserinde bir dizi yasa oluşturdu: niceliğin niteliğe dönüşmesi, çelişkiler yoluyla gelişme, içerik ve biçim çatışması, sürekliliğin kesintiye uğraması, olasılığın kaçınılmazlığa dönüşmesi vb. daha temel görevler için basit kıyaslama kadar teorik düşünce için de önemlidir.

Hegel, Darwin'den ve Marx'tan önce yazdı. Fransız Devrimi'nin düşünmeye verdiği güçlü dürtü sayesinde Hegel, bilimin genel hareketini öngördü. Ancak bu sadece bir öngörü olduğu için, bir dâhi olsa da, Hegel'den idealist bir karakter almıştı. Hegel, nihai gerçeklik olarak ideolojik gölgelerle hareket etti, Marx, bu ideolojik gölgelerin hareketinin, maddi bedenlerin hareketinden başka hiçbir şeyi yansıtmadığını gösterdi.

Kökleri ne cennette ne de “özgür irademizin” derinliklerinde değil, nesnel gerçeklikte, doğada olduğu için diyalektiğimize “materyalist” diyoruz. Bilinç; bilinçdışından, psikolojiden fizyolojiden, organik dünya inorganik dünyadan, güneş sistemi bulutsulardan doğdu. Bu gelişme merdiveninin tüm basamaklarında, nicel değişiklikler nitel hale dönüştürüldü. Diyalektik düşünceyi de içeren düşüncemiz, değişen maddenin ifade biçimlerinden yalnızca biridir. Bu sistemde ne tanrıya ne şeytana ne ölümsüz ruha, ne de ebedi hukuk ve ahlâk normlarına yer vardır. Doğanın diyalektiğinden doğan düşünme diyalektiği, sonuç olarak tamamen materyalist bir karaktere sahiptir.

Türlerin evrimini nicel dönüşümleri nitel hale getirerek açıklayan Darwinizm, organik madde alanında diyalektiğin en büyük zaferiydi. Bir başka büyük zafer, kimyasal elementlerin atom ağırlıkları tablosunun keşfi ve ayrıca bir elementin diğerine dönüşmesiydi.

Bu dönüşümlerle (türler, elementler, vb.) sosyal bilimlerde olduğu gibi doğal bilimde de eşit derecede önemli olan sınıflandırma sorunu yakından bağlantılıdır. [İsveçli doğa bilimci Carolus] Linnaeus’un sistemi (on sekizinci yüzyıl), başlangıç ​​noktası olarak türlerin değişmezliğini kullanan, bitkilerin dış özelliklerine göre tanımlanması ve sınıflandırılmasıyla sınırlıydı. Botaniğin emekleme dönemi, mantığın çocukluk dönemine benzer, çünkü düşüncemizin biçimleri yaşayan her şey gibi gelişir. Yalnızca sabit türler fikrinin kesin bir şekilde reddedilmesi, yalnızca bitkilerin evrim tarihinin ve anatomilerinin incelenmesi gerçekten bilimsel bir sınıflandırmanın temelini hazırladı.

Darwin'den farklı olarak bilinçli bir diyalektikçi olan Marx, üretici güçlerinin ve toplumun anatomisini oluşturan mülkiyet ilişkilerinin yapısının gelişiminde insan toplumlarının bilimsel sınıflandırmasının temelini keşfetti. Marksizm, toplumların ve devletlerin günümüzde dahi üniversitelerde alıcı bulan kaba betimleyici sınıflandırmasını, materyalist diyalektik sınıflandırmasıyla değiştirdi. Hem işçi devleti kavramını hem de çöküş anını doğru bir şekilde belirlemek ancak Marx'ın yöntemini kullanarak mümkündür.

Görüldüğü üzere bütün bunlar, cahil kibrinin iddia ettiğinin aksine "metafizik" veya "skolastik" hiçbir şey içermiyor. Diyalektik mantık, çağdaş bilimsel düşüncede hareket yasalarını ifade eder. Bilakis, materyalist diyalektiğe karşı mücadele uzak bir geçmişi, küçük burjuvazinin muhafazakârlığını, üniversite bağnazlarının kendini beğenmişliğini ve... ahiret hayatı için bir umut kıvılcımını ifade eder.

["The ABC of Materialist Dialectics", I. Deutscher tarafından düzenlenen The Age of Permanent Revolution'den alıntı]

Hayat rasyonalizmi benden temizledi ve bana diyalektiğin işleyişini öğretti. [My Life: An attempt at an Autobiography, s.95]

                                                     

Metnin İngilizce Aslı: Selections from Trotsky’s Works, Uneven And Combined Development: Theorising the International, https://unevenandcombineddevelopment.wordpress.com/selections/ (Son erişim: 22.05.2021)

Çeviren: Yasir Safa Doğancil

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hollywood Grevi: Yapay Zeka ve Yaratıcı Gayri-Maddi Emek

2 Mayıs 2023 tarihinde Amerikan Senaristler Birliği’nin ( Writer Guild of America - WGA ) çalışma koşullarının iyileştirilmesi hedefiyle başlattığı Hollywood Grevi, ABD’nin eğlence sektöründe uzun süredir görülmeyen kapsamlı bir iş bırakma eylemine dönüştü. Temmuz ayının ortalarına doğru Beyaz Perde Aktörleri Derneği ( Screen Actors Guild - SAG ) ile Amerikan Televizyon, Radyo Sanatçılarının ( American Federation of Television and Radio Artists - AFTRA ) bir araya gelerek oluşturduğu Amerikan Oyuncular Sendikası’nın ( SAG-AFTRA ) WGA’nın 2 Mayıs’ta başlattığı greve katılmasıyla birlikte iş bırakma eylemlerinin kapsamı daha da genişledi. Grev devam ederken ülkede yayınlanan ünlü talk show’lar ve dizilerin kesintiye uğraması dışında, bazı sinema filmlerinin vizyon tarihleri değiştirildi.   Yaklaşık beş aylık bir süreyi kapsayan Hollywood Grevi 25 Eylül’e gelindiğinde taraflar arasında uzlaşıya varılması sonucu askıya alındı. Fakat kısa bir süre sonra bu uzlaşının, sadece senaryo yaz...

Elinizi Çabuk Tutun Yoksa Gramsci de Trump'a Oy Verecek(!)

Gazete Oksijen’in geçtiğimiz günlerde Wall Street Journal yazarı Kevin T. Dugan tarafından kaleme alınan “Meet MAGA’s Favorite Communist” başlıklı yazısını “Gramsci nasıl Trumpçıların favori komünisti oldu?” başlığıyla Türkçe’ye çevirmesi hatrı sayılır bir süre önce dolaşıma giren bir anlatıyı yeniden keşfetmeme neden oldu; Aşırı sağın Gramsci’nin başta (kültürel) hegemonya olmak üzere kimi fikirlerini sahiplendiği iddiasını temeline alan bu yazılar, kültürel çalışmalardan uluslararası ilişkilere bir çok disiplinde pek çok kez “esnetilmeye çalışılan” Gramsci teorilerine benzer bir biçimde, çarpık bir anlatıyı sahiplenerek okuyucuya olmayan ve/veya eksik bir Gramsci anlatısı sunuyor. Tıpkı geçtiğimiz yıl sonlarında Giorgio Ghiglione’nin Foreign Policy’de yazdığı “Why Giorgia Meloni Loves Antonio Gramsci” başlıklı yazısı gibi, WSJ’de yer alan bahse konu yazıda, Gramsci’nin “sınıf mücadelesinin merkezine ekonomi yerine kültürü koyduğu” iddia ediliyor. Her iki yazıda örneğine kolaylıkl...

Çeviri | Guglielmo Carchedi - Makineler Değer Yaratır Mı?

(Artık) Değerin Tek Kaynağı Olarak Soyut Emek Soyut emeğin değerin ve artık değerin tek kaynağı olması Marx’ın iktisat kuramının temel varsayımıdır. İlk olarak, neden emekçiler (artık) değer yaratsın ki? En sık duyulan itiraz, üretim araçlarını ve sermayedarları (artık) değerin üreticilerinin dışında tutmak için hiçbir nedenin bulunmadığıdır. Üretim araçlarıyla ilgili olarak, argüman iki türe ayrılabilir. Daha fazla aşırıya kaçan argüman, emekçilerin yokluğunda üretim araçlarının (artık) değer üretebileceğini savunmaktadır. Örneğin, Dmitriev’in iddiasına göre: “Tüm ürünlerin sadece makinelerin çalışmasıyla üretildiği bir durumu tasavvur etmek kuramsal açıdan mümkündür; öyle ki hiçbir canlı emek birimi (ister insan isterse de başka bir tür olsun) üretime katılmamakta ve buna rağmen belirli koşullar altında bu durumda endüstriyel kâr ortaya çıkabilmektedir; bu, üretimde ücretli işçileri kullanan günümüzün sermayedarlarının elde ettiği kârdan herhangi bir şekilde temelde farklılaşmayacak...